پرسش و پاسخ
 
* پرسش   HyperLink HyperLink
 
 
     
   
     
   
عنوان پرسش: ظریفه های قرآنی
شرح پرسش: دل مومن
از عالمی پرسیدند: قول خدای عزوجل که فرموده است:
"و چاههای متروک و کوشکهای افراشته" (سوره حج _( 45 اشاره به چه دارد و مراد چیست؟
عالم گفت: "چاههای متروک" دل کافر است که فارغ از گفتن "لا اله الا ا..." است. و همچنین "کوشکهای افراشته" دل مومن است که همواره به گفتن "لا اله الا ا..." مشغول است.
حتما از این ظریفانه های قرانی شنیده اید
شما هم لطف بفرمایید مشارکت نمایید.
باسپاس
مطمئن باشید تک تک نکات شما متخصصین را با دقت می خوانم .
فایل مرتبط: - - -
لینک مرتبط: - - -
وضعیت سوال: در انتظار پاسخ
 
 
گروه تخصصی: همه موارد زمان ثبت سوال: یکشنبه، 21 دی 1393 - 09:44:18 تعداد بازدید: 2718 تعداد پاسخ: 552
 
     
 
* پاسخ جدید  
 
 
     
 


 
     
 
پاسخ:  
   
فایل مرتبط: (حد اکثر 4 مگابایت)
لینک مرتبط:
 
 
پیام مدیریت در خصوص درج پاسخها

 
     
 
* مشخصات متخصص جدیدترین  -  قدیمی ترین  - امتیاز
 
 
     
 
0

امتیاز پاسخ
[imgExp]

مهدیه احمری
د، 04/02/96 - 17:11
 
     
متن پاسخ:

نقل قول
هیچ زبانی قادر به وصف حضرت حق نیست، ولی طبیعت زیبا و آثار دل‌انگیز ربوبی، زبان مدح ‏انسان را گویا و روح توحیدی او را بینا می‌سازد تا دلِ خود، به اندیشه و تفکر الهی آراسته و جان ‏خویش را از هرآنچه غیر اوست پیراسته نماید؛
‏(وَیَتَفَكَّرُونَ فِی خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ رَبَّنَا مَا خَلَقْتَ هَٰذَا بَاطِلًا سُبْحَانَكَ فَقِنَا عَذَابَ النَّارِ).
آل عمران: 191.‏
لینک مرتبط:
فایل مرتبط:
- - -
- - -
     
 
1

امتیاز پاسخ
[imgExp]

مهدیه احمری
ی، 03/02/96 - 09:23
 
     
متن پاسخ:

نقل قول
واللَّهُ الَّذِی أَرْسَلَ الرِّیَاحَ فَتُثِیرُ سَحَابًا فَسُقْنَاهُ إِلَى بَلَدٍ مَّیِّتٍ فَأَحْیَیْنَا بِهِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا كَذَلِكَ النُّشُورُ/ سوره مبارکه فاطر - آیه 9

و خداست آن که بادها را بفرستد تا ابرهایی را به حرکت درآورند؛ و آن ابر را به سوی شهر و دیار مرده ای برانیم و بدان وسیله، زمین را پس از مردنش زنده می کنیم. رستاخیز و زنده شدن مردگان نیز همین گونه است.
لینک مرتبط:
فایل مرتبط:
- - -
- - -
     
 
2

امتیاز پاسخ
[imgExp]

مهدیه احمری
پ، 31/01/96 - 11:59
 
     
متن پاسخ:

نقل قول
یهدی الیه من ینیب :
هدایت کار خدایست که گاه تکوینی است و گاه قدمی جلو تر تشریعی.
و آنقدر خدا هدایت های تکوینی متنوع آورده که اگر فقط کمی بینا باشم از این همه نور و نور افشانی ظلمتی را نمی بینم
و کاش از بیراه اشتباه بیرون بیایم و پشیمان شوم
پشیمانی از نوع قرانی :
الله یجتبی الیه من یشا و یهدی الیه من ینیب - شوری -13
"من ینیب" را به من هم هدیه کن !
لینک مرتبط:
فایل مرتبط:
http://dayeremina.blog.ir
- - -
     
 
3

امتیاز پاسخ
[imgExp]

مهدیه احمری
د، 21/01/96 - 08:46
 
     
متن پاسخ:

نقل قول
و هیچکس نفهمید که خداوند نیز؛ تنهائیش را فریاد می زند " قــــــــــل هــــــــــو الله احـــــــــــد" بگو او خدایی است که یکی است
لینک مرتبط:
فایل مرتبط:
- - -
- - -
     
 
2

امتیاز پاسخ
[imgExp]

مهدیه احمری
ش، 19/01/96 - 17:33
 
     
متن پاسخ:

نقل قول
قرآن کریم در توصیف عباد الرحمان می فرماید :
وَ الَّذینَ إِذا أَنْفَقُوا لَمْ یُسْرِفُوا وَلَمْ یَقْتُرُوا وَکانَ بَیْنَ ذلِکَ قَواماً
یکی ازصفات بندگان صالح خـدا این است که هنگام خـرج یا مصرف یا بذل وبخـشش به دیگران ، اسراف و اقتار (یعنی زیاده روی و تنگدستی) نمیکنند و حد وسط و میانه روی رارعایت می کنند .
سوره فرقان آیه 67
لینک مرتبط:
فایل مرتبط:
- - -
- - -
     
 
2

امتیاز پاسخ
[imgExp]

مهدیه احمری
ش، 19/01/96 - 17:30
 
     
متن پاسخ:

نقل قول
وَ کَذلِکَ نَجْزی مَنْ أَسْرَفَ وَلَمْ یُؤْمِنْ بِآیاتِ رَبِّهِ وَلَعَذابُ الْآخِرَةِ أَشَدُّ وَأَبْقی
اینچنین جزا می دهیم کسی را که از حد میانه روی بگذرد و به آیات پروردگارش ایمان نیاورد که عذاب آخرت شدید و پایه دار است .
آیه 127 سوره طه

شهید دستغیب درجـلد 2 کتاب گناهان کبیره می نویسد : اسراف درافعال آن است که آنچه راسزاوار نباشد بجا آورد یا آنچه سزاوار است انجام بدهد ، ترک کند .
گناه ، اسراف است .
لینک مرتبط:
فایل مرتبط:
- - -
- - -
     
 
2

امتیاز پاسخ
[imgExp]

مهدیه احمری
ش، 19/01/96 - 08:58
 
     
متن پاسخ:

نقل قول
در قیامت که سرای جاودان است صبح و شبی وجود ندارد؛ این دو تنها از آن این دنیا هستند چه خداوند می فرماید: مُتَّکِئِینَ فِیهَا عَلَى الْأَرَائِکِ لَا یَرَوْنَ فِیهَا شَمْسًا وَلَا زَمْهَرِیرًا ﴿۱۳/الانسان﴾ در آن [بهشت] بر تختها[ى خویش] تکیه زنند در آنجا نه آفتابى بینند و نه سرمایى
لینک مرتبط:
فایل مرتبط:
- - -
- - -
     
 
2

امتیاز پاسخ
[imgExp]

مهدیه احمری
پ، 17/01/96 - 16:54
 
     
متن پاسخ:

نقل قول
قله قاف مقام انسان
قله قاف مقام انسان در دیوان حضرت علامه حسن زاده آملی آمده است : راه دشواراست و تن از کار ترسان است یاران دل خریدار است کاین ره راه جانا نست یاران قله قاف و عروج پشه ای ! هیهات و هیهات شهپر سیمرغ اینجا سخت لرزانست یاران مقام شریف انسان کامل که مقام "سین" است و ابتدای سوره مبارکه یس هم مصدر به آن است ؛ قله قافی است كه ما می خواهیم به آن برسیم.به خودمان كه نگاه می كنیم می بینیم در مقابل آن مقصد عظیم مثل پشه ای هستیم . آن قله اگر میلیاردها به توان میلیارد تنزل پیدا كند قله اورست می شود !حال چگونه پشه ای می خواهد بدانجا رود؟ قله قاف آن مقامی است كه شهپر سیمرغ در آنجا سخت لرزان است و مراد از سیمرغ در اصطلاح عرفانی ، صادر اول است كه حضرت خاتم الانبیاء می باشد . لذا اوایل وقتی قرآن بر پیامبر نازل می شد حضرت تب می نمودند و در قرآن كریم آیه " یا ایها المزمل قم ... ( ای جامه در هم پیچیده برخیز ) " اشاره به این معنا دارد . این تجلی آنقدر سنگین بود كه گویا پیامبرهم به لرزه می افتادند . پیامبر صلی الله و علیه و آله و حضرت علی علیه السلام به آن مقام رسیده اند و ما كه مثل پشه ایم چگونه می خواهیم به قله قاف برویم ؟ از طرف دیگر هم نمی شود بگوییم نمی رویم زیرا دل خواهان این راه است لذا در ادامه می فرمایند : نی توان دست از تمنای وصال او كشیدن نی به وصل او كسیرا راه امكان است یاران پیامبر در افق بسیار اعلایی است به طوری كه حتی جبرئیل هم گرفتار شده و فرموده است : " لو دنت لاحترقت " این سوختن عشق است . ناز او را میخرم با نقد جانم گر چه دانم آن صنم را این ثمن بسیار ارزانست یاران ( " مرقبت و حضور - حضرت استاد صمدی آملی " )
لینک مرتبط:
فایل مرتبط:
- - -
- - -
     
 
2

امتیاز پاسخ
[imgExp]

مهدیه احمری
پ، 17/01/96 - 08:46
 
     
متن پاسخ:

نقل قول
أتأمرون الناس بالبر وتنسون أنفسکم وأنتم تتلون الکتاب أفلا تعقلون


آیا مردم را به نیکوکاری فرمان می دهید و خود را فراموش می کنید؟ درحالی که شما کتاب میخوانید، آیا نمی فهمید؟

(بقره / 44)
لینک مرتبط:
فایل مرتبط:
- - -
- - -
     
 
2

امتیاز پاسخ
[imgExp]

مهدیه احمری
س، 15/01/96 - 16:47
 
     
متن پاسخ:

نقل قول
واقعا یه سوال:
چرا وقتی این همه نوشیدنی حلال هست، بعضی ها میره سراغ حرام خدا ...؟؟

✔ ✔ از حلال های الهی بخورید و بیاشامید...
وَكُلُوا مِمَّا رَزَقَكُمُ اللَّهُ حَلَالًا طَیِّبًا ۚ وَاتَّقُوا اللَّهَ الَّذِی أَنْتُمْ بِهِ مُؤْمِنُونَ ﴿مائده/٨٨﴾
و از نعمت هاى حلال و پاكیزه‏اى كه خدا روزى شما فرموده ، بخورید ؛ و از خدایى كه به او ایمان دارید پروا كنید .
لینک مرتبط:
فایل مرتبط:
- - -
- - -
     
 
2

امتیاز پاسخ
[imgExp]

مهدیه احمری
س، 15/01/96 - 16:42
 
     
متن پاسخ:

نقل قول
مهربون باشیم مهربونی کنیم *خدا به همه رفتار ما ناظر و آگاهه... *سوره احزاب آیه ۵۴
لینک مرتبط:
فایل مرتبط:
- - -
- - -
     
 
2

امتیاز پاسخ
[imgExp]

مهدیه احمری
س، 15/01/96 - 16:41
 
     
متن پاسخ:

نقل قول
آیت الله جوادی آملی می فرمود : برخی را می بینی که کودک 60 ساله اند , نه اینکه مجنون است , نه کاملا انسان عاقل وبالغی است اما رشد روحی نداشته است , لذا سنش به 60 سال رسیده ولی همان کودک است که وسایل بازی اش فرق کرده .
یک زمانی که کودک بود و مشغول با اسباب بازیهای مناسب سن خودش , مقداری که بزرگتر شد , دغدغه و دل مشغولیش شد دوچرخه و موتور , و همینطور که بزرگتر شد فقط اسباب بازیهایش ارتقاء پیدا کرد ( خانه و زن و ملک ...) خوش انصاف یک قدم در جهت رشد قدم برنداشت , که از کجا آمده ام ؟ و مقصد واقعی ام کجاست ؟ و آخرش هم مرد و اسباب بازیهایش بین ورثه تقسیم شد ...

مگر نه اینکه خداوند متعال در آیه 64 سوره عنکبوت می فرماید :
« وَ ما هذِهِ الْحَیاةُ الدُّنْیا إِلاَّ لَهْوٌ وَ لَعِبٌ وَ إِنَّ الدَّارَ الْآخِرَةَ لَهِیَ الْحَیَوانُ لَوْ کانُوا یَعْلَمُون »
یعنی : این زندگى دنیا چیزى جز سرگرمى و بازى نیست و حیات و زندگى واقعى سراى آخرت است، اگر مى‏دانستند .

حضرت در ادامه روایت می فرماید : یأخذان منک فخذ منهما , گذر شب و روز که به مثابه رفت و آمد اره روی چوب ( باعث خورده شدن چوب می شود ) دارند عمر تو را می خورند تا اینکه یک روز قطعش کنند , تو هم توشه و بارت را از این گذر عمر بگیر .

به عبارت واضح تر : گذشت شب و روزی که وقت و بهترین سرمایه ات را از تو گرفت , در حالی که دل مشغولیت فلان سریال 40 قسمتی چینی بود , بعد فلان سریال 100 قسمتی کره ای و ... فلان کانال تلگرامی ... بود .
حضرت می فرماید فخذ منهما , نگذار گذران شب و روز مفت عمرت را تباه کنند , تو نیز از آنها چیزی بگیر , کنایه از استفاده از عمر جهت رسیدن به کمال و رشد .

لذا در آستانه شبها و روزهایی هستیم که خداوند متعال درب هایی ویژه از رحمتش را برای بندگانش باز می کند , که چه بسا شخصی که عمری فرصتش را از دست داده اما اگر با توکل بر خدا , از این فرصتهای پیش رو استفاده کند امید است که همان کسی که در آیه 70 سوره فرقان وعده داده اگر کسی واقعا به دامان خداوند برگردد , گذشته هایش را نه تنها پاک می کند بلکه گناهانش را به حسنات تبدیل می کند , چه کسی اینکار را می کند جز خداوند کریم آنجا که می‌فرماید :
« إِلاَّ مَنْ تابَ وَ آمَنَ وَ عَمِلَ عَمَلاً صالِحاً فَأُوْلئِکَ یُبَدِّلُ اللَّهُ سَیِّئاتِهِمْ حَسَناتٍ وَ کانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحیم »
یعنی : مگر کسانى که توبه کنند و ایمان آورند و عمل صالح انجام دهند، که خداوند گناهان آنان را به حسنات مبدّل مى‏کند و خداوند همواره آمرزنده و مهربان بوده است.
لینک مرتبط:
فایل مرتبط:
- - -
- - -
     
 
2

امتیاز پاسخ
[imgExp]

مهدیه احمری
د، 14/01/96 - 19:31
 
     
متن پاسخ:

نقل قول
خیلی دور خیلی نزدیک :
بهشت و جهنم خیلی دور نیستند
نزدیک تر از مادری که فرزند نونهال خود را در آغوش گرفته و با نگاه پر مهرش کودک مثل گل می شکفد
بهشت قسمتی از وجودمان بود ولی ذره ذره اون از خودمون با تک تک نیات ورفتار غلط دور کردیم
جای رسید که ندا آمد از آن رحمان رحیم که" بوی بهشت" را هم نمی توانی استشمام کنی !
اینجا بود که به جای صیغل جان ،دست به انکار زدیم کدام بهشت کددوم جهنم !
انهم یرونه بعیدا و نرا قریبا (معارج /6)کافران دور می دانستند ولی چقدر نزدیکه !
و عده متفاوت می گفتند ما بوی بد گناه آزارمان می دهد یا رو می کردند به بچه می گفتند "بوی بهشت می آید شما هم استشمام می کنید ؟!
وازلفت الجنه للمتقین غیر بعید (ق /31)
و در جای خواندم بهشت یک مکان و یک زمان نداره بهشت یعنی کامل شدن !
کاش اینقدر کامل بشیم که رضوان من الله اکبر (توبه /72)را از نعمت های بهشتی بهتر بدانیم .
-
-
-
(س روده ای از اقبال لاهوری ): من مردمی رادیدم که هر "فرد" از آنان یک " فریاد " بود و هر " شخص " یک " شاخص " و
هریک " شمعی "بودند برای هر " جمعی "
از" گفتارشان " گل می ریخت و از " رفتارشان " " تحول "
من از این " سازندگان سرنوشت " همان " مسافران بهشت " دیدم
که بر آن اند .
تا با همین " خشت و خاک ، " بهشت افلاک " را بسازند
لینک مرتبط:
فایل مرتبط:
http://dayeremina.blog.ir
- - -
     
 
2

امتیاز پاسخ
[imgExp]

مهدیه احمری
د، 14/01/96 - 17:10
 
     
متن پاسخ:

نقل قول
مهربون باشیم مهربونی کنیم *خدا به همه رفتار ما ناظر و آگاهه... *سوره احزاب آیه ۵۴
لینک مرتبط:
فایل مرتبط:
- - -
- - -
     
 
1

امتیاز پاسخ
[imgExp]

مهدیه احمری
د، 14/01/96 - 09:26
 
     
متن پاسخ:

نقل قول
تلنگـــری دوبـــاره . . .


هیچ کودکی نگران وعده بعدی غذایش نیست؛ زیرا به مهربانی مادرش

ایمان دارد؛ ای کاش ما هم مثل او به خدا ایمان داشتیم ...


وَمَا مِن دَآبَّةٍ فِی الأَرْضِ إِلاَّ عَلَى اللّهِ رِزْقُهَا

و هیچ جنبنده‏اى در زمین نیست مگر [اینكه] روزیش بر عهده خداست

هود/6
لینک مرتبط:
فایل مرتبط:
- - -
- - -


 
     
کلیه حقوق این وبسایت متعلق به شرکت فرایند سازان توسعه می باشد.
Protected under Iranian Copyright laws - (C) 2010 IrExpert.ir - Privacy Policy (in Persian)