پرسش و پاسخ
 
* پرسش   HyperLink HyperLink
 
 
     
   
     
   
عنوان پرسش: ظریفه های قرآنی
شرح پرسش: دل مومن
از عالمی پرسیدند: قول خدای عزوجل که فرموده است:
"و چاههای متروک و کوشکهای افراشته" (سوره حج _( 45 اشاره به چه دارد و مراد چیست؟
عالم گفت: "چاههای متروک" دل کافر است که فارغ از گفتن "لا اله الا ا..." است. و همچنین "کوشکهای افراشته" دل مومن است که همواره به گفتن "لا اله الا ا..." مشغول است.
حتما از این ظریفانه های قرانی شنیده اید
شما هم لطف بفرمایید مشارکت نمایید.
باسپاس
مطمئن باشید تک تک نکات شما متخصصین را با دقت می خوانم .
فایل مرتبط: - - -
لینک مرتبط: - - -
وضعیت سوال: در انتظار پاسخ
 
 
گروه تخصصی: همه موارد زمان ثبت سوال: یکشنبه، 21 دی 1393 - 09:44:18 تعداد بازدید: 2830 تعداد پاسخ: 573
 
     
 
* پاسخ جدید  
 
 
     
 


 
     
 
پاسخ:  
   
فایل مرتبط: (حد اکثر 4 مگابایت)
لینک مرتبط:
 
 
پیام مدیریت در خصوص درج پاسخها

 
     
 
* مشخصات متخصص جدیدترین  -  قدیمی ترین  - امتیاز
 
 
     
 
0

امتیاز پاسخ
[imgExp]

مهدیه احمری
ش، 06/03/96 - 11:39
 
     
متن پاسخ:

نقل قول
درنگ در کلام حق 1- فریب وجدان

بسیار مى شود که انسان منحرف و آلوده ، براى رهائى از سرزنش و مجازات وجدان در برابر اعمال زشت و انحرافى دست به فریب وجدان خویش ‍ مى زند، و کم کم براى خود این باور را به وجود مى آورد که این عمل من نه تنها زشت و انحرافى نیست بلکه اصلاح است و مبارزه با فساد (انما نحن مصلحون ) تا با فریب وجدان آسوده خاطر به اعمال خلاف خود ادامه دهد.
وَإِذَا قِیلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِی الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ بقره 11
ترجمه : و هنگامى که به آنها گفته شود، در زمین فساد نکنید مى گویند ما فقط اصلاح کننده ایم!!
" مردم ! گویا به خیانت و کینه ورزی اتفاق دارید. و در رفتار ریاکارانه . گیاهان روییده از سرگین رامی مانید. در دوستی با ارزوها به وحدت رسیدید. و در جمع اوری ثروت به دشمنی پرداختید.شیطان شما را در سرگردانی افکنده و غرور شما را به هلاکت می کشاند.برای خود و شما از خدا یاری می طلبم. "
امیر المومنین علی علیه السلام.
سلام من به خدای خوبی ها و مهربانیها
سید و مولایم!
صفات خود را به ما بشناسان و ما را همگون خود کن تا تولی و تبری کنیم.
به ما عقل و ادبی عنایت کن که به لطف و مهربانیت چنان جسور نشویم که قهار و جباریت را فراموش کنیم.
تو و اولیائت مظهر هدایت و راه مستقیمید.راهی که نه افراطی بود و نه تفریطی.
ما را چنان که دوست داری یاری کننده دینت باشیم.
لک الحمد
لینک مرتبط:
فایل مرتبط:
- - -
- - -
     
 
1

امتیاز پاسخ
[imgExp]

مهدیه احمری
پ، 04/03/96 - 16:56
 
     
متن پاسخ:

نقل قول
مومنان تسخیر نا پذیر

إِنَّهُ لَیْسَ لَهُ سُلْطَانٌ عَلَى الَّذِینَ آمَنُواْ وَعَلَى رَبِّهِمْ یَتَوَکَّلُونَ
نحل 99
ترجمه

چراکه او رابرکسانى که ایمان آورده‏ اند وبر پروردگارشان توکل میکنندتسلطى نیست
تفسیر

از خطر نفوذ شیطان در بهترین افراد و مقدّس‏ترین کار غافل نباشید. (تلاوت قرآن از شخصى مثل پیامبر اکرم هم نیاز به استعاذه دارد)
شیطان به سراغ همه می ‏آید، امّا در همه تأثیرگزار نیست. «لیس ‏له سلطان على الّذین آمنوا»
ایمان و توکّل، قلعه ‏اى است که انسان را از آسیب‏ پذیرى حفظ می ‏کند. «لیس له سلطان على الّذین آمنوا»
لینک مرتبط:
فایل مرتبط:
- - -
- - -
     
 
1

امتیاز پاسخ
[imgExp]

مهدیه احمری
پ، 04/03/96 - 16:53
 
     
متن پاسخ:

نقل قول
آمِنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَأَنفِقُوا مِمَّا جَعَلَکُم مُّسْتَخْلَفِینَ فِیهِ فَالَّذِینَ آمَنُوا مِنکُمْ وَأَنفَقُوا لَهُمْ أَجْرٌ کَبِیرٌ - حدید آیه 7

ترجمه : به خدا و پیامبرش ایمان آورید و از آنچه شما را در (استفاده از) آن جانشین قرار داد، انفاق کنید. پس کسانى از شما که ایمان آورند و انفاق کنند، برایشان پاداشى بزرگ است.

تفسیر : ایمانى ارزشمند است که همراه با کمک به فقرا باشد. «آمِنوا... أنفِقوا»
انفاقى ارزشمند است که برخاسته از ایمان و انگیزه الهى باشد. «آمِنوا... أنفِقوا»
هر چه انسان دارد، عاریه و امانت است، مالک اصلى فقط خداست. «جعلکم مستخلفین فیه»
گرچه ایمان و انفاق، تکلیف و وظیفه است، ولى خداوند براى آن پاداش قرار داده است. «فالّذین آمنوا... و أنفقوا لهم أجر کبیر» آرى پاداش، کلید تشویق به عمل است.
لینک مرتبط:
فایل مرتبط:
- - -
- - -
     
 
1

امتیاز پاسخ
[imgExp]

مهدیه احمری
چ، 03/03/96 - 16:51
 
     
متن پاسخ:

نقل قول
وَ أوفُواْ بالعَهْدِ إنَّ العَهْدَ کَانَ مَسئولاً

به عهد و پیمان خود باید وفا کنید که از عهد و پیمان سوال خواهد شد

انسان ها گاهی بدجور لرزان و دلتنگ میشوند.
اسرا 34
لینک مرتبط:
فایل مرتبط:
- - -
- - -
     
 
2

امتیاز پاسخ
[imgExp]

مهدیه احمری
س، 02/03/96 - 17:32
 
     
متن پاسخ:

نقل قول
دلی رو نشکنیم
مهربون باشیم و مهربونی کنیم
*خدا به همه رفتار ما ناظر و آگاهه...

*سوره احزاب آیه ۵۴
لینک مرتبط:
فایل مرتبط:
- - -
- - -
     
 
2

امتیاز پاسخ
[imgExp]

مهدیه احمری
د، 01/03/96 - 17:46
 
     
متن پاسخ:

نقل قول
خدای متعال در قرآن از زن و شوهر تعبیر به لباس کرده است؛ "هنَّ لباس لکم وأنتم لباس لهن"؛ شما مردها، شوهران، لباس زن هایید؛ شما زن ها هم لباس مردها، شوهران، هستید.
از لباس، شما چه توقع دارید؟
لباس هم مایه حفظ انسان است و هم مایه زینت انسان است و هم مایه ستر عیوب انسان است ... زن و شوهر نسبت به هم اینطورند؛ باید زینت هم باشند، باید حافظ هم باشند، باید امین هم باشند، باید محرم هم باشند.
امام خامنه ای(مدظله العالی)
نقل قول از: هوشنگ رحیمیان (1396/15/01 - 17:15):
...

سپاس
لینک مرتبط:
فایل مرتبط:
- - -
- - -
     
 
1

امتیاز پاسخ
[imgExp]

هوشنگ رحیمیان
د، 01/03/96 - 17:15
 
     
متن پاسخ:

نقل قول
نقل قول از: مهدیه احمری (1396/47/01 - 08:47):
قرآن می فرماید : همسر برای همسر لباس است ؛ « هُنَّ لِبَاسٌ لَكُمْ وَأَنْتُمْ لِبَاسٌ لَهُنَّ »

در لباس طرح و رنگ و جنس باید مناسب باشد .
لباس سومین نیاز بشر است . اولین نیاز بشر، اكسیژن است ، دومین نیاز بشر، غذا است. سومین نیاز بشر همسر است . لباس چه خصوصیاتی دارد ؟

رنگ و دوخت لباس، نشانه‌ی سلیقه و شخصیت انسان است .
اینکه چه همسری انتخاب كنیم ، از انتخاب همسر معلوم می‌شود كه ایشان ، در چه فكری است . فقط فكر زیبایی است ، ثروت است ، پست است ؟ دوخت لباس و جنس لباس نشانه‌ی شخصیت انسان است . انتخاب همسر هم نشانه‌ی شخصیت انسان است .

گاهی یك لكه تمام ارزش لباس را زیر سؤال می‌برد.همسر هم همین طور است . گاهی یك حركت در خانواده ، كل هویّت خانواده را ازبین می برد .

البته میتواند باین معنا هم باشد که همسران پوشاننده عیوب ونواقص یکدگر هم میباشند..
لینک مرتبط:
فایل مرتبط:
- - -
- - -
     
 
2

امتیاز پاسخ
[imgExp]

مهدیه احمری
د، 01/03/96 - 08:47
 
     
متن پاسخ:

نقل قول
قرآن می فرماید : همسر برای همسر لباس است ؛ « هُنَّ لِبَاسٌ لَكُمْ وَأَنْتُمْ لِبَاسٌ لَهُنَّ »

در لباس طرح و رنگ و جنس باید مناسب باشد .
لباس سومین نیاز بشر است . اولین نیاز بشر، اكسیژن است ، دومین نیاز بشر، غذا است. سومین نیاز بشر همسر است . لباس چه خصوصیاتی دارد ؟

رنگ و دوخت لباس، نشانه‌ی سلیقه و شخصیت انسان است .
اینکه چه همسری انتخاب كنیم ، از انتخاب همسر معلوم می‌شود كه ایشان ، در چه فكری است . فقط فكر زیبایی است ، ثروت است ، پست است ؟ دوخت لباس و جنس لباس نشانه‌ی شخصیت انسان است . انتخاب همسر هم نشانه‌ی شخصیت انسان است .

گاهی یك لكه تمام ارزش لباس را زیر سؤال می‌برد.همسر هم همین طور است . گاهی یك حركت در خانواده ، كل هویّت خانواده را ازبین می برد .
لینک مرتبط:
فایل مرتبط:
- - -
- - -
     
 
2

امتیاز پاسخ
[imgExp]

مهدیه احمری
ی، 31/02/96 - 16:56
 
     
متن پاسخ:

نقل قول
وَاصْطَنَعْتُـــــــــــــــــ ـــكَ لِنَفْــــــــــــــــسِی ﴿طه/41﴾.
.
و من تو را برای *خــــــــــــــــــــــــودم * پرورش دادم!
.
.
آنقدر عاشقانه برای خدا زندگی کنیم
که خــــــــــــدا هم عاشقانه بگوید,,,
,,,,,,وصطنعتک لنفسی,,,
تورا برای خـــــــــــــــــــودم ساخته ام
عاشقانه های الهی چیز دیگریست
به عشق خــــــــــــــدا زندگی کن
تا خــــــــــــــدا هم به عشق تو خــــــــــدایی کند....
لینک مرتبط:
فایل مرتبط:
- - -
- - -
     
 
1

امتیاز پاسخ
[imgExp]

مهدیه احمری
ی، 31/02/96 - 08:39
 
     
متن پاسخ:

نقل قول
لاَّ تُدْرِكُهُ الأَبْصَارُ وَهُوَ یُدْرِكُ الأَبْصَارَ وَهُوَ اللَّطِیفُ الْخَبِیرُ

چشمها او را درنمی یابند و اوست كه دیدگان را درم‏یابد و او لطیف آگاه است
(انعام 103)
لینک مرتبط:
فایل مرتبط:
- - -
- - -
     
 
2

امتیاز پاسخ
[imgExp]

مهدیه احمری
د، 25/02/96 - 17:48
 
     
متن پاسخ:

نقل قول
وارستگان چگونه قرآن می خوانند؟
----------------- -----------------------
ام یرالمؤمنین علیه السلام در نهج‏البلاغه در خطبه‏اى كه به نام «متقین» معروف است (خطبه 191) صفات متقین را برمى‏شمرد
و بعد از آنكه توضیح مى‏دهد كه در رفتار چنین‏اند و در گفتار چنان و ... از جمله حالات آنها را در شب شرح مى‏دهد و به قول سعدى شب مردان خدا را توصیف مى‏كند و مى‏فرماید:

امَّا اللَّیْلُ فَصافّونَ اقْدامَهُم
هنگام شب پاهایشان براى عبادت جفت مى‏شود.

تالینَ لِاجْزاءِ الْقُرْآنِ
آنگاه قسمتهاى مختلف قرآن را تلاوت مى‏كنند.

یُرَتِّلون َهُ تَرْتیلًا
قرآن خواندنى از سر تأمل و اندیشه (نه مانند قرآن خواندنهاى بعضى از ما، تند و بدون فهم معانى).

یُحَزِّنونَ بِهِ انْفُسَهُمْ ...
كلمات و آیات را با آهنگ و حزن مخصوص معنوى كه از قلبشان پیدا مى‏شود مى‏خوانند.

پس هرگاه به آیه‏اى برسند كه رحمت الهى از آن فهمیده مى‏شود، با شوق به آن نظر مى‏كنند
و وقتى به آیات بیانگر خشم الهى مى‏رسند، غرق دنیاى اندیشه مى‏شوند، گویى كه صداى دوزخیان را مى‏شنوند.

قرآن بر روى این خاصیت خودش كه كتاب دل و روح است، كتابى است كه جانها را به هیجان مى‏آورد و اشكها را جارى مى‏سازد و دلها را مى‏لرزاند، خیلى تأكید دارد.

مجموعه‏ آثار استاد شهید مطهرى ج‏26 53 آشنایى با زبان قرآن ..... ص : 46
لینک مرتبط:
فایل مرتبط:
- - -
- - -
     
 
2

امتیاز پاسخ
[imgExp]

مهدیه احمری
چ، 20/02/96 - 18:49
 
     
متن پاسخ:

نقل قول
رُّسُلًا مُّبَشِّرِینَ و َمُنذِرِینَ لِئَلاَّ یَکُونَ لِلنَّاسِ عَلَى اللّهِ حُجَّةٌ بَعْدَ الرُّسُلِ وَ کَانَ اللّهُ عَزِیزًا حَکِیمًا (نسا ۱۶۵)

پیامبرانى که بشارتگر و هشداردهنده بودند تا براى مردم پس از پیامبران در مقابل خدا حجتى نباشد و خدا توانا و حکیم است.


می‌خواهم در مورد «للناس علی‌الله حجه» حرف بزنم؛ این‌که از نظر قرآن، تحت شرایطی، مردم علیه خدا هم می‌توانند اقامه‌ی دلیل و حجت کنند و او را مورد مواخذه قرار دهند. در قرآن، «حق» پرسش‌گری و مواخذه از خدا، برای مردم موجود و ممکن و محفوظ است و خدا برای حق آفریده‌هایش، چاره‌ای اندیشیده است و پیامبرانی را فرستاده و بعد از آن‌ها تکلیفی خواسته است.

دینی که اکنون برای ما می‌گویند، دینی‌ست سراسر تکلیف و باید و نباید؛ بی‌آن‌که حقی برای مسلمانان قائل باشند. مسلمانان باید تک‌تک دستورات را انجام دهند و چیزی نخواهند. باید زکات و خمس بدهند و کاری با ادامه‌ی ماجرا نداشته باشند. حتی در سیاست هم همین سیستم پیاده می‌شود ..

فارغ از این آیه و تفاسیرش هم ما باید بدانیم که هرجا که حقی باشد، تکلیفی هم خواهد بود. اگر احترام به والدین و تکریم آن‌ها تکلیف فرزندان است؛ ایجاد شرایط مناسب برای رشد هم حق فرزندان در برابر والدین است.

اگر خوب درس‌خواندن، تکلیف دانشجو است، تدریس خوب و برخورد مناسب استاد هم حق دانشجو است.

اگر دادن مالیات، تکلیف شهروندان است، آزادی و انواع خدمات رفاهی هم از حقوق اوست و باید آن‌ها را از حکومتش بخواهد.

عزیزی می‌گفت که برای شهروندان کشورهای جهان سومی، باید از حقوق گفت و آن‌ها را با حقوقشان آشنا کرد و در کشورهای پیشرفته باید از تکالیف برای مردم گفت. و چه درست هم می‌گفت.

وقتی که ما حتی در برابر خدا هم حق داریم، آیا در برابر بندگانش نداریم؟

چه زیادند آدم‌ها و مسئولینی که خود را در برابر هیچ‌چیز و هیچ‌کسی پاسخگو نمی‌دانند و اگر قدرتی داشته باشند، زیردستان‌شان را فاقد حقوق می‌دانند و تا می‌توانند بر گردن آن‌ها تکلیف سوار می‌کنند. آدم‌هایی که بنابر صلاح‌دیدشان رفتار می‌کنند و خود را بالاتر از خدا و نقد می‌دانند؛ آدم‌هایی که هر روز می‌بینیم‌شان؛ آدم‌هایی که انگار روز‌به‌روز بیشتر می‌شوند.
لینک مرتبط:
فایل مرتبط:
- - -
- - -
     
 
2

امتیاز پاسخ
[imgExp]

مهدیه احمری
س، 19/02/96 - 09:26
 
     
متن پاسخ:

نقل قول
در آیه شریفه 21 احزاب می‌خوانیم « لَقَدْ کانَ لَکُمْ فی‏ رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَنْ کانَ یَرْجُوا اللَّهَ وَ الْیَوْمَ الْآخِرَ وَ ذَکَرَ اللَّهَ کَثیرا »

یعنی : به طور یقین زندگى رسول خدا براى شما و آنان که به خدا و روز قیامت امیدوارند، و خدا را بسیار یاد مى‏کنند، سرمشق نیکویى بود.

حال سوالی که این جا مطرح است این است که :
نوع زندگی های ما بیشتر شبیه زندگی آسمانی رسول الله صلی الله علیه و آله است یا بیشتر شبیه گرفتاران به زندگی زمینی است که هیچ ارتباطی با آسمان ندارند و از دیدگاه اینها زندگی دنیا منحصر است در گشتن و خوردن و چریدن چند روزه در دنیا و خلاص .
که در آیه 24 سوره جاثیه به کلام این افراد اشاره شده : « وَ قالُوا ما هِیَ إِلاَّ حَیاتُنَا الدُّنْیا نَمُوتُ وَ نَحْیا »
یعنی آنان گفتند : زندگى جز همین زندگى دنیا نیست دسته‏اى مى‏میرند و دسته‏اى دیگر زنده مى‏شوند .

شاید اشاره گذرا به دو نوع زندگانی آسمانی و زمینی , قضاوت درباره سبک زندگی خودمان بهتر میسر شود

آنچه از نوع زندگی رسول الله صلی الله علیه و آله می خوانیم این است :
از همیشه به یاد خدا بودن , رفع گرفتاری حاجت مندان , امر به معروف و نهی از منکر , نوع برخورد با همسایه و خویشان , داشتن حیاء و عفت , سریع الرضا بودن و پذیرش عذر دیگران
لینک مرتبط:
فایل مرتبط:
- - -
- - -
     
 
3

امتیاز پاسخ
[imgExp]

مهدیه احمری
ش، 16/02/96 - 19:33
 
     
متن پاسخ:

نقل قول
عمل صالح کدامست؟
یکی از واژه های آشنا برای همگان در فرهنگ قرآن کریم عمل صالح می باشد
ایمان بدون عمل صالح کارآمد نیست
یا به عبارت بهتر عمل صالح ضامن و حافظ ایمان می باشد
در قرآن کریم درباره ایمان و توضیح و متعلقات آن آیات فراوانی میباشد
ولی درباره عمل صالح تنها یک عمل را قرآن به عنوان عمل صالح از آن یاد میکند (البته نه به این معنا که دیگر کارها مصداق عمل صالح نیست ... )
و آن چیزی نیست مگر ایستادگی در برابر کفار و قدم نهادن در مسیری که باعث غیظ کفار شود :


...ذلِکَ بِأَنَّهُمْ لا یُصیبُهُمْ ظَمَأٌ وَ لا نَصَبٌ وَ لا مَخْمَصَةٌ فی‏ سَبیلِ اللَّهِ

وَ لا یَطَؤُنَ مَوْطِئاً یَغیظُ الْکُفَّارَ وَ لا یَنالُونَ مِنْ عَدُوٍّ نَیْلاً إِلاَّ کُتِبَ لَهُمْ بِهِ عَمَلٌ صالِحٌ

إِنَّ اللَّهَ لا یُضیعُ أَجْرَ الْمُحْسِنینَ

توبه / 120


نقل قول از: کبری سعادت (1396/44/16 - 18:44):
یَأَیهَا الَّذِینَ ءَامَنُوا لا یَسخَرْ قَوْمٌ مِّن قَوْمٍ عَسی أَن یَکُونُوا خَیراً مِّنهُمْ وَ لا نِساءٌ مِّن نِّساءٍ عَسی أَن یَکُنَّ خَیراً مِّنهُنَّوَ لا تَلْمِزُوا أَنفُسکمْ وَ لا تَنَابَزُوا بِالأَلْقَبِبِئْس الاسمُ الْفُسوقُ بَعْدَ الایمَنِوَ مَن لَّمْ یَتُب فَأُولَئک هُمُ الظلِمُونَ‏(11)سوره حجرات

ای کسانی که ایمان آورده‏اید هیچ قومی حق ندارد قومی دیگر را مسخره کند چه بسا که آنان از ایشان بهتر باشند ، هیچ یک از زنان حق ندارند زنانی دیگر را مسخره کنند چون ممکن است آنان از ایشان بهتر باشند .

و هرگز عیبهای خود را بر ملا مکنید ( که اگر عیب یکی از خودتان را بر ملا کنید در واقع عیب خود را بر ملا کرده‏اید ) و لقب بد بر یکدیگر منهید که این بد رقم یادآوری از یکدیگر است که بعد از ایمان باز هم یکدیگر را به فسوق یاد کنید و هر کس توبه نکند همه آنان از ستمکارانند ( 11 ) .

سپاس
لینک مرتبط:
فایل مرتبط:
- - -
- - -
     
 
2

امتیاز پاسخ
[imgExp]

کبری سعادت
ش، 16/02/96 - 18:44
 
     
متن پاسخ:

نقل قول
یَأَیهَا الَّذِینَ ءَامَنُوا لا یَسخَرْ قَوْمٌ مِّن قَوْمٍ عَسی أَن یَکُونُوا خَیراً مِّنهُمْ وَ لا نِساءٌ مِّن نِّساءٍ عَسی أَن یَکُنَّ خَیراً مِّنهُنَّوَ لا تَلْمِزُوا أَنفُسکمْ وَ لا تَنَابَزُوا بِالأَلْقَبِبِئْس الاسمُ الْفُسوقُ بَعْدَ الایمَنِوَ مَن لَّمْ یَتُب فَأُولَئک هُمُ الظلِمُونَ‏(11)سوره حجرات

ای کسانی که ایمان آورده‏اید هیچ قومی حق ندارد قومی دیگر را مسخره کند چه بسا که آنان از ایشان بهتر باشند ، هیچ یک از زنان حق ندارند زنانی دیگر را مسخره کنند چون ممکن است آنان از ایشان بهتر باشند .

و هرگز عیبهای خود را بر ملا مکنید ( که اگر عیب یکی از خودتان را بر ملا کنید در واقع عیب خود را بر ملا کرده‏اید ) و لقب بد بر یکدیگر منهید که این بد رقم یادآوری از یکدیگر است که بعد از ایمان باز هم یکدیگر را به فسوق یاد کنید و هر کس توبه نکند همه آنان از ستمکارانند ( 11 ) .
لینک مرتبط:
فایل مرتبط:
- - -
- - -


 
     
کلیه حقوق این وبسایت متعلق به شرکت فرایند سازان توسعه می باشد.
Protected under Iranian Copyright laws - (C) 2010 IrExpert.ir - Privacy Policy (in Persian)