پرسش و پاسخ
 
* پرسش   HyperLink HyperLink
 
 
     
   
     
   
عنوان پرسش: ظریفه های قرآنی
شرح پرسش: دل مومن
از عالمی پرسیدند: قول خدای عزوجل که فرموده است:
"و چاههای متروک و کوشکهای افراشته" (سوره حج _( 45 اشاره به چه دارد و مراد چیست؟
عالم گفت: "چاههای متروک" دل کافر است که فارغ از گفتن "لا اله الا ا..." است. و همچنین "کوشکهای افراشته" دل مومن است که همواره به گفتن "لا اله الا ا..." مشغول است.
حتما از این ظریفانه های قرانی شنیده اید
شما هم لطف بفرمایید مشارکت نمایید.
باسپاس
مطمئن باشید تک تک نکات شما متخصصین را با دقت می خوانم .
فایل مرتبط: - - -
لینک مرتبط: - - -
وضعیت سوال: در انتظار پاسخ
 
 
گروه تخصصی: همه موارد زمان ثبت سوال: یکشنبه، 21 دی 1393 - 09:44:18 تعداد بازدید: 3648 تعداد پاسخ: 681
 
     
 
* پاسخ جدید  
 
 
     
 


 
     
 
پاسخ:  
   
فایل مرتبط: (حد اکثر 4 مگابایت)
لینک مرتبط:
 
 
پیام مدیریت در خصوص درج پاسخها

 
     
 
* مشخصات متخصص جدیدترین  -  قدیمی ترین  - امتیاز
 
 
     
 
1

امتیاز پاسخ
[imgExp]

مهدیه احمری
د، 29/08/96 - 08:15
 
     
متن پاسخ:

نقل قول
حفظ حجاب موجب پاک شدن گناهان و بخشش و بهره مندی از رحمت خاصه الهی می شود.

خداوند در آیه 59 سوره احزاب می فرماید:

« یا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُلْ لِأَزْواجِكَ وَ بَناتِكَ وَ نِساءِ الْمُؤْمِنینَ یُدْنینَ عَلَیْهِنَّ مِنْ جَلاَبِیبِهِنَ‏ ذلِكَ أَدْنى‏ أَنْ یُعْرَفْنَ فَلا یُؤْذَیْنَ وَ كانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحیماً »

اى پیغمبر (گرامى) با زنان و دختران خود و زنان مؤمنان بگو كه خویشتن را به چادر فرو پوشند، كه این كار براى اینكه آنها (به عفّت و حرّیت) شناخته شوند تا از تعرض و جسارت (هوس‏رانان) آزار نكشند بسیار نزدیكتر است و خدا بسیار آمرزنده و مهربان است.

خداوند در ابتدای تمام سوره های قرآن خود را به دو صفت «الرحمن» و «الرحیم» وصف نموده است . این دو صفت گر چه هر دو رحمت خدا را نشان می دهند اما یک تفاوت عمده با هم دارند : صفت «رحمن» رحمت عام خدا را که شامل حال همگان می گردد بیان می کند و «رحیم» رحمت خاص خدا را که تنها شامل حال مؤمنین است بیان می دارد .
حال اگر کمی در آیه فوق دقت کنید متوجه خواهید شد که بر اساس این آیه ، حجاب از «رحمت رحیمیه» خداست. این مطلب از دو جای آیه بر می آید :

یکی اینکه خداوند حجاب را به واسطه پیامبر(ص) در درجه اول به همسران و دختران آن حضرت و سپس به زنان مؤمنین پیشکش کرده است و از کس دیگری هم جز آنان در این آیه نام نبرده است. گویی خداوند اراده کرده است که چتر حجاب را روی سر بانوان خواص خودش پهن کند. و در این مورد هم خانواده پیامبر(ص) را مقدم داشته و بقیه را پس از آن شامل این موهبت نموده است.
دیگر اینکه در پایان آیه خدا خود را به دو صفت « غفور و رحیم » نام برده است و چنین ترکیبی را خدا تنها در جایی به کار می برد که سخن از رحمت خاصی شامل به حال مؤمنین یعنی خواص خداست.

فواید چتر حجاب برای بانوان :
بر اساس قرآن فواید این چتر حجاب به این ترتیب است:

1. زنان مؤمنین در جامعه لباس خاص پیدا می کنند و با پوشاندن همه بدن - که به تعبیر آیه به شناخته شدن به اینكه اهل عفت و حجاب و صلاح و سدادند نزدیك‏تر است - همه می شناسند که آنها اهل عفافند. (ذلِكَ أَدْنى‏ أَنْ یُعْرَفْنَ)
2. از اذیت در امان می مانند:
وقتى به این عنوان شناخته شدند، دیگر اذیت نمى‏ شوند، یعنى اهل فسق و فجور متعرض آنان نمى‏‌گردند. (فَلا یُؤْذَیْنَ)
3. خداوند آنها را مورد غفران قرار می‌دهد چرا که در پایان آیه خدا خود را به صفت «غفور » یعنی بسیار بخشنده نام برده است.
4. خداوند چیزهایی به آنان می دهد که به بقیه نداده است چرا که خدا خود را به صفت «رحیما » نام برده است که در بین آنچه می دهد برترین آنها سلام اوست که بر آنهاست:
« سَلامٌ قَوْلاً مِنْ رَبٍّ رَحیمٍ »‏ (یس/58)

رحمت رحیمیه خدا در این آیه شامل حال مردان مؤمن نیز هست. چرا که «نساء المؤمنین» یک ترکیب اضافی است به معنای «زنانِ مردانِ مؤمن» و نام بردن زنان مؤمن به این صورت با اینکه در آیه دیگر مربوط به حجاب یعنی آیه 31 سوره نور آنها را به «المؤمنات» خطاب کرده است، لطافت بسیاری دارد.
اشاره به این مطلب دارد که خداوند به زنهایی که وابستگی به مؤمنین دارند، جایگاهی در حد زنان پیامبر(ص) داده است و تأکید دارد پوشش زنان مؤمنین جوری باشد که شأن آنها را نشان دهد همانگونه که پوشش همسران و دختران پیامبر(ص) باید به گونه ای باشد که در شأن وابستگی آنها به پیامبر(ص) است. پس در این آیه لطف الهی شامل حال مردان هم شده است. که از این مطلب احترام بالای خداوند به مؤمن نیز برداشت می شود.
بنابراین، دستور حجاب هدیه است نه صرفا تکلیف !
لینک مرتبط:
فایل مرتبط:
- - -
- - -
     
 
1

امتیاز پاسخ
[imgExp]

مهدیه احمری
ش، 27/08/96 - 17:36
 
     
متن پاسخ:

نقل قول
در عبادت اسلامی زمان نقش مهمی دارد.

بهترین زاد و توشه حج و آخرت و تقوا است.

پرهیزکاری نشانه خردمندی است. {سوره بقره آیه 197}


96. در دو آیه قبل خواندیم :
بعضی از مردم دنیا گرا هستند و حتی در دعا هم به فکر آخرت نیستند چه برسه به فکر و عمل کردن، این آدمای دنیاگرا که هیچ فکر آخرتشون نیستند،‌اینها در آخرت بهره ای ندارند.

در مقابل این افراد (دنیا گرا) مردمی هستند که هم نگاهی به دنیا دارند هم آخرت،‌ آن هم حسنه اونو (خیر و خوب و مبارک) میخوان.

و در ادامه این آیه میخوانیم...
بهره مومنین تنها برای دعاشون نیست بلکه بخاطر تلاش و کسبشون هستش.
دعای بی تلاش مستجاب نمیشه.

بهره انسان در قیامت تنها از بعضی کارهای خویش است نه تمام آنها، یعنی بخشی از کار هایی که کردند که اخلاص توشه وگرنه ما خیلی کارهایی که میکنیم در قیامت مزدی نداریم بخاطر اینکه یا اولش با ریا است یا وسطش با غرور ه یا آخرش با گناهی خراب میشه و عملو از بین میبریم.

نماینده امام کاظم (ع) مقدار زیادی پول (خمس و زکات و سهم امام و انفاق و...) را واسه امام کاظم برد همراه چند درهمی از یک خانم بنام شتیطه بین همه پول ها فقط پول اون خانم رو پذیرفت!
برای آن خانم در نیشابود گنبد و بارگاهی بنا شده است.

خلاصه باید...
اول نگاهشون هم به دنیا است هم به آخرت (دعاشون)
دوم همه دنیا رو نمیخوان (فقط حسنه هاشو)
سوم علاوه بر دعا اهل تلاش هم باشن. {سوره بقره آیه 202}
لینک مرتبط:
فایل مرتبط:
- - -
- - -
     
 
1

امتیاز پاسخ
[imgExp]

مهدیه احمری
ش، 27/08/96 - 17:36
 
     
متن پاسخ:

نقل قول
صفات خوب ممکنه در یک جایی خوب نباشه
رحم ---» به پلنگ خوب نیست
سخاوت ---» از مال مردم نه
علم ---» بعضی جا ها ندونستن خوبه (خوابیدن امام علی جای پیغمبر و ندونستن از مردن یا نمردن)
نماز اول وقت ---» وسط عمل جراحی خوب نیست

اما چیزی که همه جا خوبه و هیچ استثناء نداره عدالت است

خیلی مهمه انسان بدونه ارزش ها کجا ارزشه
سکوت ارزشه ولی بعضی جاها فریاد ارزشه،‌فریاد ارزشه ولی بعضی جاها سکوت ارزشه. چیزی که همه جا ارزشه عدالته.

ما با دشمنان چه کنیم؟ 1. بی اعتنایی 2. اعراض کردن 3. باهاشون خشن باش 4. باهاشون بجنگ

اجمالا اگه دست به اسلحه نبردن کاریشون نداشته باش اگر رکیک حرف زدند باهاشون با خشونت برخورد کن اگر دست به اسلحه بردند شما هم مقابله به مثل کنید و شما هم دست به اسلحه ببرید.

هدف از جنگ دفاع از حق یا حذف عنصر های فاسد است آزاد سازی افکار و نجات انسان ها از خرافات و موهمات است. {سوره بقره آیه 190}
لینک مرتبط:
فایل مرتبط:
- - -
- - -
     
 
1

امتیاز پاسخ
[imgExp]

مهدیه احمری
ش، 27/08/96 - 17:35
 
     
متن پاسخ:

نقل قول
مفاسد رشوه: حذف عدالت،‌ مایوس و نا امید شدن، جسور شدن افراد رشوه دهنده،‌حرام شدن لقمه،‌ کم شدن اعتماد به قوه قضاییه و قاضی.

پیامبر اسلام (ص) خطاب به امیر المومنین میفرمایند: «کسی که مرده، سگ و شراب بفروشه یا درآمد زن فاحشه با رشوه یکی است.»

گاهی اسم رشوه رو عوض میکنن
حق السریع (پول میدم که کار رو زود انجام بدی)
هدیه
توفه
حق الزحمه
چشم روشنی
عیدی
زیر میزی


با تغییر اسم، حکم خدا عوض نمیشه. {سوره بقره آیه 188}
لینک مرتبط:
فایل مرتبط:
http://www.7ilife.blog.com
- - -
     
 
1

امتیاز پاسخ
[imgExp]

مهدیه احمری
چ، 24/08/96 - 08:51
 
     
متن پاسخ:

نقل قول
وقتی خداوند به بنده اش توصیه می کند:

وَوَصَّیْنا الْاِنْسانَ بِوالِدَیْهِ اِحْساناً.
سوره احقاف آیه 15

«ما به انسان توصیه كردیم كه به پدر و مادرش نیكى كند»
لینک مرتبط:
فایل مرتبط:
- - -
- - -
     
 
1

امتیاز پاسخ
[imgExp]

مهدیه احمری
چ، 24/08/96 - 08:51
 
     
متن پاسخ:

نقل قول
رَبِّ اغْــفِــرْ وَ ارْحَــمْ
وَ أَنــتَ خَـیْــرُ الـرَّاحِـمِــین

سو ره مبارکه المـومـنـون
آیه 118
لینک مرتبط:
فایل مرتبط:
- - -
- - -
     
 
1

امتیاز پاسخ
[imgExp]

مهدیه احمری
چ، 24/08/96 - 08:50
 
     
متن پاسخ:

نقل قول
آنان شما را به سوی آتش فرا می خوانند و خدا به سوی بهشت و آمرزش.

سوره البقره،آیه221
لینک مرتبط:
فایل مرتبط:
- - -
- - -
     
 
1

امتیاز پاسخ
[imgExp]

مهدیه احمری
ش، 20/08/96 - 08:36
 
     
متن پاسخ:

نقل قول
بها یا بهانه ؟!
آتش قلیان را روی قلیان درست نمی کنند، در روی منقلی درست میکنند و بعد روی قلیان می گذارند. آتش جهنم هم همینطور است، در جهنم درست نمی کنند، در جای دیگر درست می کنند و آنجا همین دنیا است یعنی هرکس آتش جهنم خودش را خودش تهیه می بیند.

وجِیءَ یَوْمَئِذٍ بِجَهَنَّمَ (فجر-23)

آن روز جهنم آورده میشود (یعنی هرکس جهنم خودش را با خودش می آورد،)

بهشت هم همینطور است. هر کسی بهشت خودش را از اینجا با خودش می برد.اینجا خودت بهشت درست می کنی.مانند حلوا که در مغازه است ولی در مغازه درست نمی کنند. در جای دیگر درست می کنند و مغازه عرضه می کنند.تلخی جهنم و شیرینی بهشت را اینجا درست میکنند
لینک مرتبط:
فایل مرتبط:
- - -
- - -
     
 
1

امتیاز پاسخ
[imgExp]

مهدیه احمری
ش، 20/08/96 - 08:32
 
     
متن پاسخ:

نقل قول
رَبَّنَا لاَ تُزِغْ قُلُوبَنَا بَعْدَ إِذْ هَدَیْتَنَا وَهَبْ لَنَا مِن لَّدُنک رَحْمَةً إِنَّک أَنتَ الْوَهَّابُ
ال عمران -8
[مى‏ گويند] پروردگارا پس از آنكه ما را هدايت كردى دلهايمان را دستخوش انحراف مگردان و از جانب خود رحمتى بر ما ارزانى دار كه تو خود بخشايشگرى
لینک مرتبط:
فایل مرتبط:
- - -
- - -
     
 
1

امتیاز پاسخ
[imgExp]

مهدیه احمری
چ، 17/08/96 - 09:03
 
     
متن پاسخ:

نقل قول
أُولَـئِكَ الَّذِینَ حَبِطَتْ أَعْمَالُهُمْ فِی الدُّنْیَا وَالآخِرَةِ وَمَا لَهُم مِّن نَّاصِرِینَ

آنها كسانى هستند كه در دنیا و آخرت اعمالشان به هدر رفته،
و براى آنان هیچ یاورى نخواهد بود.

سوره : آل عمران آیه : 22
لینک مرتبط:
فایل مرتبط:
- - -
- - -
     
 
1

امتیاز پاسخ
[imgExp]

مهدیه احمری
ش، 13/08/96 - 18:08
 
     
متن پاسخ:

نقل قول
انّ أکرَمَکُم عِندَ اللّه أتقیکُم.
همان گرامی ترین شما نزد خدا پرهیزگارترین شماست.
لینک مرتبط:
فایل مرتبط:
- - -
- - -
     
 
1

امتیاز پاسخ
[imgExp]

مهدیه احمری
چ، 10/08/96 - 18:08
 
     
متن پاسخ:

نقل قول
حاج آقای نخودکی گفت میخاین یه چیزی بهتون یاد بدم که قدرتش از علم کیمیا هم بالا تر باشه.

به مافرمودند:
بعد هرنماز اینها را بخونید:

اول تسبیحات حضرت زهرا
دوم آیت الکرسی تاوهوالعلی العظیم
سوم 3 تا قل هو الله
چهارم 3 تا صلوات
پنجم آخر آیه 2 سوره طلاق از من یتق الله و آیه 3

وَ مَنْ یَتَّقِ اللهَ یَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً وَ یَرْزُقْهُ مِنْ حَیْثُ لا یَحْتَسِبُ وَ مَنْ یَتَوَکِّلْ عَلَی الله فَهُوَ حَسْبُهُ اِنَّ اللهَ بالغُ اَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللهُ لِکُلِّ شَیْءٍ قَدْرا... ۳ مرتبه

فرمود: هرچه من دارم از عمل کردن به این 5 مورد بعد از هر نماز دارم.
یکی از عوامل تحکیم دوستی و رفاقت هدیه دادن به دوستان است.
لینک مرتبط:
فایل مرتبط:
- - -
- - -
     
 
1

امتیاز پاسخ
[imgExp]

مهدیه احمری
چ، 10/08/96 - 18:07
 
     
متن پاسخ:

نقل قول
آیت الله شبیری زنجانی فرمودند:
چند سالی بود که معنی و تفسیر آیه 73 سوره زمر مرا بخود مشغول نموده بود.

(وَ سِیقَ الَّذِینَ اتَّقَوْا رَبَّهُمْ إِلَى الْجَنَّةِ زُمَرا|(زمر73ً )

یعنی مومنین را به سمت بهشت می کشند .

از خود پرسیدم چرا گفته شده به سمت بهشت میکشند!!

تمام کتب و تفاسیر مختلف را دیدم نتیجه ای حاصل نشد تا اینکه به روایتی از امام صادق علیه السلام در بحار الانوار برخورد نمودم .که می فرماید:

مومنین و دوستان سید الشهدا (ع) در روز حساب از خدا می خواهند قبل از ورود به بهشت مولایشان حسین را ملاقات نمایند .

امام به دیدار محبان می آید .
این ملاقات بسیار طولانی می شود .
امام صادق می فرماید هردو طرف غرق تماشا هستند و هیچکدام چشم بر نمی دارند نه امام محبان خود را رها می کند نه دوستان سید الشهدا از مولای خود دل بر می دارند .

ملاقات آنقدر طولانی می شود که خداوند به مأموران بهشت می فرماید این مومنین و دوستان حسینم را به طرف بهشت بکشید تا ملاقات پایان یابد.

یا ابا عبدالله

تصویر قشنگی ست که در صحنه ی محشر ...

ما دور حسینیم و بهشت است که مات است...
لینک مرتبط:
فایل مرتبط:
- - -
- - -
     
 
1

امتیاز پاسخ
[imgExp]

مهدیه احمری
چ، 10/08/96 - 18:05
 
     
متن پاسخ:

نقل قول
استاد پای تخته نوشت:
در پرونده گناهتان تجدید نظر کنید...خدا متهم نیست
"ان الله لیس بظلام للعبید"

و این شروع بحث یک ساعت و نیم کلاس تفسیر قرآن آن روز ما شد، استاد در تفسیر و توضیح این عبارت آنقدر شیوا و شیرین سخن میگفت که من تمام مدت مات و مبهوت کلامش شده بودم، اصلا تاحالا هیچ کدام از این آیاتی را که میخواند از این زاویه نگاه نکرده بودم، ته ته قلبم هیجان زده شده بودم و ذوق میکردم از این که ظاهرا این کلاس و این درس به اجبار هم که شده بهانه ای خواهد بود برای حل معماهای ذهنم.

میگفت این سخن برگرفته از خود قرآن است که در زندگی انسان لحظه خنثی وجود ندارد، و ما آدم ها در تمام طول روز به طور مرتب در حال دریافت نور و ظلمت هستیم و این دریافت صرفا بسته به نوع اعمال ما نیست بلکه کوچکترین و گذرا ترین افکار ذهنیمان هم نور و ظلمت را دریافت میکنند.

استاد با استناد به روایت یکی از معصومین (علیه السلام) گفت که: همه ما بر گردن یکدیگر حق داریم؛ ولو به اندازه ثانیه ای که در خیابانی شلوغ از کنار یکدیگر عبور میکنیم و این دریافت ها و تفکرات کوچک ذهنی انسان است که شخصیت و من وجود انسان را شکل میدهد و با این اوصاف در ثانیه ثانیه ی زندگی باید حواسمان نه تنها به رفتارمان بلکه به جنس افکارمان هم باشد.

میگفت وقتی صبح زود از خانه بیرون می آیی و مغازه داری را در حال باز کردن درب مغازه اش میبینی به جای او بسم الله بگو و از صمیم قلب برای برکت و روزی حلال آن روزش دعا کن

وقتی میبینی راننده ای در خیابان به بدترین نحو و خطرناک ترین شکل در حال رانندگی است به جای حواله فحش و ناسزا با تمام وجودت برای سلامتی اش دعا کن

حتی از کنار اعلامیه های ترحیم روی در و دیوار هم بی تفاوت نگذر، برای شادی روحشان صلواتی بفرست و هزاران هزار مثال دیگر

یکی از تفاسیر آیه فمن یعمل مثقال ذره خیرا یره همین است تمام ذهن و فکرت را لبریز کن از خیر خواهی و دریافت نور، می دانی که در قیامت همین انرژی وجودی آدم هاست که بهشت و‌ دوزخشان را می سازد؛ همین افکار و اعمال ساده.

و من برخود نهیب می زدم که چقدر شگفت آور است که رفتار ما انسان ها خدا را به دفاع از خود وا دارد این که بیاید و صریحا به ما بگوید آخر چرا فکر کرده ای من باید به تو ظلم کنم، من رحمن و رحیم بودنم را اول هر سوره به تو یادآوری می کنم و تو من را ظالم در حق خود می پنداری؟
به جای متهم کردن من باید بنشینی و خودت را مرور کنی.

لحظه خنثی در زندگی وجود ندارد...
لینک مرتبط:
فایل مرتبط:
- - -
- - -
     
 
2

امتیاز پاسخ
[imgExp]

مهدیه احمری
ش، 06/08/96 - 17:25
 
     
متن پاسخ:

نقل قول
اِنّما وَلیِّکُم اللهُ و رَسُولُه و الّذینَ امَنوا الّذینَ یُقیمُونَ الصّلاةَ و یُؤتُونَ الزَّکاةَ و هُم راکِعُونَ.

« فقط ولیّ و سرپرست شما، خدا و رسول و کسانی می باشند که ایمان به خدا آورده و در رکوع صدقه (انگشتری) می دهند
سوره مائده ایه 55
لینک مرتبط:
فایل مرتبط:
- - -
- - -


 
     
کلیه حقوق این وبسایت متعلق به شرکت فرایند سازان توسعه می باشد.
Protected under Iranian Copyright laws - (C) 2010 IrExpert.ir - Privacy Policy (in Persian)